Artista colombiana nacida en Cali, 1952 . Estudios realizados: 1974 Bachelor of Fine Arts College of New Rochelle, New York 1977, Master of Fine Arts Pratt Institute, New York.
Alicia Barney ha trabajado con el paisaje y en el paisaje. Señalando básicamente sus propiedades dramáticas, su tragedia ante la depredación y la extinción. El Río Cauca, que tanto pintó Zamora fue motivo de su estudio conmovedor que evidenció su deterioro y condición moribunda. Yumbo, nuestra productiva zona industrial, tratada por Rendón, fue igualmente lugar de su proyecto sobre polución. Cierran esta muestra los paisajes muertos de Barney, ejemplificados por basura de playa (Bocagrande), hojas secas del bosque y elementos distintos en descomposición, como una materialización del arte del paisaje que no sólo va dirigido a nuestra vista, sino que apuesta agudamente a nuestra conciencia.
1995 Miguel Gonzáles
Texto a propósito “Comportamiento del paisaje VII festival internacional de arte de Cali”
Museo de arte moderno La Tertulia
By Alicia Barney
Las flores del mal (The flowers of evil)
Alicia Barney | 2001
Alicia Barney | 2015
History of “Río Cauca” (Cauca River) 1981-82 and Recommendations
Alicia Barney | 2015
Alicia Barney | 2014
Juguete de las Hadas (Fairies’ Toy)
Alicia Barney | 1997
Alicia Barney | 1996
Proyecto Meta-recinto (Meta-place Project)
Alicia Barney | 1995
Concerning “Diario Objeto” (Object Diary)
Alicia Barney | 1977
Proyecto Meta-recinto (Meta-place Project)
Alicia Barney, 1995
Walking through the La Nieves neighborhood in Bogotá, a busy sector that is overloaded with commercial advertising, inside a large house marked by deterioration of abandonment, which has already been recuperated by the project, will be the site of META-RECINTO. A large, dimly lit space, marked on one side by a great NAVE (SHIP) and at the bottom, a luminous raft, in which visitors may sit as they listen to the gentle RUMOR DE OLAS (RUMOR OF THE WAVES).
This text was painted in watercolor together with another two illustrations of RECINTO in shadows and of the BALSA LUMINOSA. Two architectural plans of the renovation of the house in La Nieves. The architect Humberto Castro Soto used this to make a detailed budget and a collage of photographs of the houses of the sector. This proposal is a homage to Fellini’s “And the Ship Sails On” (1983). Apart from the probability of a public space such as META-RECINTO being constructed, it is a call for residents of Bogota to take responsibility for the space in which their lives evolve. Do they want a META-FACILITY for their spirit or a paradise for vandals to defecate in?